VIKTIG MELDING TIL REISENDE PÅ NORDMARKA RUNDT.

Vi har måttet endre avgangsstasjon fra Oslo S til Grorud stasjon for alle turer med Nordmarka rundt (gjelder ikke t/r Oslo-Bergen) . Dette på grunn av vanskelig fremkommelighet på spor i Lodalen grunnet byggingen av Follotunnelen. Vi beklager dette og anbefaler våre reisende å ta lokalttoget Lillestrøm fra Oslo S som tar 11 minutter til Grorud. Vårt tog har avgang klokken 1735 fra Grorud, men det vil bli satt opp i god tid før avgang slik at det er fullt mulig å komme noe før og gå rett på vårt flotte tog. Toget vil være satt opp i spor 3. Forfriskinger vil bli servert!

Ankomst etter endt tur vil dog være Oslo S og rutemessig vil vi ankomme 2226. Minner om at det vil være mulig å gå av toget på Asker, Sandvika og Lysaker før Oslo S. Gi gjerne beskjed om dette til ombordpersonalet.

Vi beklager de ulemper dette medfører for våre gjester.

VELKOMMEN TIL KULINARISK TOGREISE NORDMARKA RUNDT!

Turplan

VÅR

03.05.2018 - Nordmarka rundt
10.05.2018 - Nordmarka rundt - FULLT
24.05.2018 - Nordmarka rundt - FULLT
25.05.2018 - Oslo - Bergen - INNSTILT
26.05.2018 - Bergen - Oslo - INNSTILT
14.06.2018 - Nordmarka rundt - FULLT
21.06.2018 - Nordmarka rundt - FÅ PLASSER
28.06.2018 - Kongsvingerbanen

HØST

16.08.2018 - Nordmarka rundt
30.08.2018 - Nordmarka rundt
06.09.2018 - Nordmarka rundt
13.09.2018 - Nordmarka rundt
14.09.2018 - Oslo – Bergen
16.09.2018 - Bergen – Oslo
20.09.2018 - Nordmarka rundt
27.09.2018 - Nordmarka rundt
04.10.2018 - Nordmarka rundt

Hvor skal vi reis hen?

Nordmarka rundt

Strekningene Nordmarka rundt er fin togreise på ca 4, 5 time. Vi starter ut fra Oslo S kl 17:00. Hvilket spor vi går fra vil bli annonsert og vil opplyses om på vår Facebook side.  Togreisen går oppover langs Gjøvikbanen forbi bystasjoner som Grefsen og Kjelsås før vi forsvinner inn i skogen mot Movatn og forbi Nittedal og Hakadal for vi møter vakre jordbruksbygder på Hadeland og kjører inn på Roa stasjon. Her slutter turen på Gjøvikbanen og vi begynner på turen mot Hønefoss.  Vakre landskap kan nytes ned mot Randsfjordenog Jevnaker hvor det flotte Hadeland glassverk holder til . På vei til Hønefoss passere vi også fine Hval stasjon og kan skimte Kistefoss og dets kjente museum.

Når vi har vel kjørt inn på Hønefoss stasjon må vi skifte som det heter på jernbanespråket. Fordet flotte lokomotiveten El 11 fra 1951 som trekker oss må nå settes i andre enden av alle vogene for at vi skal kunne kjøre i riktig retning og ikke fortsette til Bergen. På Hønefoss er det derfor mulighet for å strekke på beina og trekke frisk luft.

Fra Hønefoss fortsetter turen mot Vikersund hvor blant annet Krøderbanen har sitt utgangspunkt og Åmot med sitt kjente Blaafarveverk på Modum.  Om kort tid kjører vi så inn på Hokksund stasjon og Sørlandsbanen. Vi er nå i mer urbane strøk så det er viktig å overholde reglene i forhold til toalettbruk.  Ferden går så mot Drammen og fra Buskeruds hoedstad og inn mot Oslo vil det være mulig å gå av på større stasjoner som Asker, Sandvika og Skøyen hvis dette er avtalt på forhånd.

Bergensbanen

Turene til tur /retur Bergen går selvfølgelig på vakre Bergensbanen, Norges meste kjente jernbanestrekning og mange ganger kåret til en av verdens 10 flotteste. På turene til og fra Bergen formidler vi mye spennende jernbanehistorie fra strekningens over 100 årige historie. Vi stopper gjerne på Gulsvik stasjon for å se hvordan gamle stasjon som ikke lenger er i bruk blir tatt vare på, men høydepunktet for de historie interesserte er vårt besøk på Rallarmuseet på Finse. Et flott museum over byggingen av Bergensbanen og dens 100 årige historie. Vår samarbeidspartner Norsk jernbane klubb var med å stifte museetFra Finses 1222 moh som er høyeste punkt på turen bærer det mot Myrdal med utsikt på Flåm og videre mot Voss . Fra Voss er det en fin tur i vestlandnatur mot Arna hvor Gamle Vossebanen har deler av sin virksomhet og vestlandets hovedstad Bergen.

Turene satt opp til Telemark vil vi komme tilbake til.